Biltema Östersund.
För några år sedan var det, trodde förmodligen de flesta, helt klart att
Biltema skulle etablera en butik i Östersund. Betongstationen i Lillänge skulle
flyttas till ett lämpligare område och ge plats för Biltema.
Men vad de flesta inte hade räknat med var allianspartierna och deras starke
man Moderaten Per Jönsson. Platsen för Biltemas etablering hade arbetats fram
av den styrande majoriteten i kommunen och se det går inte an enligt Jönsson.
Han gick till verket med en betongstationskramarkampanj med vilken han gick
segrande ur striden. Platsen för Biltemas etablering flyttades och om det från
början tänkta området inte var lämpligt så kan man nog med fog säga att det nya
förslaget är helt förkastligt. Detta har nu de till området närboende insett
och startat en protestkampanj. I den här röran har nu Per Jönsson och
moderaterna mage att påstå sig vara det parti och de personer som driver på
Biltemas etablering.
Jag är på intet sätt drabbad men hur någon över huvud taget kan komma på tanken
att etablera bebyggelse på den aktuella markytan är för mej en gåta. Jag hoppas
verkligen att de protesterande fastighetsägarna lyckas stoppa bygget och att
den aktuella markytan lämnas i fred som den tilltalande allmänning och det
blickfång den idag utgör.
Så länge jag kan minnas har det klagats på parkeringsbrist i centrum och efter
tillkomsten av Lillänge handelsplats har farhågorna om centrums långsamma
avtynande och död tillkommit.
Vad kan man då göra för att hålla liv i centrum och därtill få det att
utvecklas? Jo, här kommer mitt förslag.
På busstorget finns idag planer på byggnation av bostäder men min idé går ut på
att dessa planer skrotas och att Biltema i stället erbjuds att etablera sig på
platsen.
I samband med denna etablering öppnar man upp mellan Kärnan och Mittpunkten och
från dessa båda huskroppar bygger man en inglasad bro över Kyrkgatan till
Biltema och vips har man en galleria som likt en magnet kommer att dra till sig
såväl kunder som näringsidkare.
Eftersom busstationen, med en sådan lösning, inte kan vara kvar på nuvarande
plats flyttar man den till nedre delen av Österängen
och direkt ovanför Stationsplan. Busstationen och Järnvägsstationen
förbinds med en inglasad bro över Ringvägen vilket skapar ett
naturligt och samlat resecentrum.
Parkeringar, parkeringar hör jag
alla skrika. Enligt min mening är antalet parkeringar redan nu tillräckligt i
centrum. Jämtlänningen måste kunna lära sig att gå några meter eftersom det inte
är möjligt att skapa parkeringar till alla framför alla butiker.
Placerar man Biltema på nuvarande busstorget får man i princip tre
handelscentra – Stadsdel Norr, Lillänge och Centrum.
Genom att inrätta en mötande pendel mellan Lillänge och Stadsdel Norr kan man
utnyttja parkeringsplatserna i såväl Lillänge, Stadsdel Norr som Centrum.
Pendeln ska bara stanna för av- och påstigande i Lillänge, Centrum, Kyrkparken
samt Stadsdel Norr. Om näringsidkarna, i de tre handelscentrumen, tillsammans
med kommunen sponsrar busslinjen borde priset kunna hållas så lågt som
5:-/resa. För att underlätta biljetthanteringen ska
biljetten endast kunna köpas i butiker eller för ändamålet uppsatta
automater.
Ändra dessutom linje fyras färdväg så att den, efter Odenskogsvägen, fortsätter Hagvägen fram till korsningen med Inspektörsvägen där den tar vänster och följer Inspektörsvägen fram till Odenskogsvägen för att via den nå Fagerbacken och den tidigare linjesträckningen.
Med min lösning kan alla tre handelscentra utvecklas och leva vidare.
Ändra dessutom linje fyras färdväg så att den, efter Odenskogsvägen, fortsätter Hagvägen fram till korsningen med Inspektörsvägen där den tar vänster och följer Inspektörsvägen fram till Odenskogsvägen för att via den nå Fagerbacken och den tidigare linjesträckningen.
Med min lösning kan alla tre handelscentra utvecklas och leva vidare.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar