torsdag 13 oktober 2016


Biltema Östersund.

För några år sedan var det, trodde förmodligen de flesta, helt klart att Biltema skulle etablera en butik i Östersund. Betongstationen i Lillänge skulle flyttas till ett lämpligare område och ge plats för Biltema.
Men vad de flesta inte hade räknat med var allianspartierna och deras starke man Moderaten Per Jönsson. Platsen för Biltemas etablering hade arbetats fram av den styrande majoriteten i kommunen och se det går inte an enligt Jönsson. Han gick till verket med en betongstationskramarkampanj med vilken han gick segrande ur striden. Platsen för Biltemas etablering flyttades och om det från början tänkta området inte var lämpligt så kan man nog med fog säga att det nya förslaget är helt förkastligt. Detta har nu de till området närboende insett och startat en protestkampanj. I den här röran har nu Per Jönsson och moderaterna mage att påstå sig vara det parti och de personer som driver på Biltemas etablering.
Jag är på intet sätt drabbad men hur någon över huvud taget kan komma på tanken att etablera bebyggelse på den aktuella markytan är för mej en gåta. Jag hoppas verkligen att de protesterande fastighetsägarna lyckas stoppa bygget och att den aktuella markytan lämnas i fred som den tilltalande allmänning och det blickfång den idag utgör.
Så länge jag kan minnas har det klagats på parkeringsbrist i centrum och efter tillkomsten av Lillänge handelsplats har farhågorna om centrums långsamma avtynande och död tillkommit.
Vad kan man då göra för att hålla liv i centrum och därtill få det att utvecklas? Jo, här kommer mitt förslag.
På busstorget finns idag planer på byggnation av bostäder men min idé går ut på att dessa planer skrotas och att Biltema i stället erbjuds att etablera sig på platsen.
I samband med denna etablering öppnar man upp mellan Kärnan och Mittpunkten och från dessa båda huskroppar bygger man en inglasad bro över Kyrkgatan till Biltema och vips har man en galleria som likt en magnet kommer att dra till sig såväl kunder som näringsidkare.
Eftersom busstationen, med en sådan lösning, inte kan vara kvar på nuvarande plats flyttar man den till nedre delen av Österängen och direkt ovanför Stationsplan. Busstationen och Järnvägsstationen förbinds med en inglasad bro över Ringvägen vilket skapar ett naturligt och samlat resecentrum. 
Parkeringar, parkeringar hör jag alla skrika. Enligt min mening är antalet parkeringar redan nu tillräckligt i centrum. Jämtlänningen måste kunna lära sig att gå några meter eftersom det inte är möjligt att skapa parkeringar till alla framför alla butiker.
Placerar man Biltema på nuvarande busstorget får man i princip tre handelscentra – Stadsdel Norr, Lillänge och Centrum.
Genom att inrätta en mötande pendel mellan Lillänge och Stadsdel Norr kan man utnyttja parkeringsplatserna i såväl Lillänge, Stadsdel Norr som Centrum.
Pendeln ska bara stanna för av- och påstigande i Lillänge, Centrum, Kyrkparken samt Stadsdel Norr. Om näringsidkarna, i de tre handelscentrumen, tillsammans med kommunen sponsrar busslinjen borde priset kunna hållas så lågt som 5:-/resa. För att underlätta biljetthanteringen ska biljetten endast kunna köpas i butiker eller för ändamålet uppsatta automater.
Ändra dessutom linje fyras färdväg så att den, efter Odenskogsvägen, fortsätter Hagvägen
fram till korsningen med Inspektörsvägen där den tar vänster och följer Inspektörsvägen fram till Odenskogsvägen för att via den nå Fagerbacken och den tidigare linjesträckningen.
Med min lösning kan alla tre handelscentra utvecklas och leva vidare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar